تغییر عادات

تغییر عادات با ای‎اف‎تی؛ به همراه جملاتی برای ضربه زدن

چطور با ای اف تی از چرخه عادت‎ها رها شویم؟

تغییر چیزی است ک همه در زندگی می‌خواهند، اما همه ما با ایجاد آن در زندگی مشکل‌دارند.
احتمالاً اگر در مورد مغز یا عادت‌ها شنیده باشید با این عبارت آشنا هستید: “نورون‌هایی که با یکدیگر کار می‌کنند باهم اتصال برقرار می‌کنند”
بر طبق صحبت روان‌پزشک دونالد هب، این بدان معناست که هر تجربه‌ای ما داریم و احساسات، عواطف و بقیه عوامل دخیل در آن در مغز ما جاسازی‌شده است و هرچه بیشتر یک عمل را تکرار کنیم، ارتباط قوی‌تری بین نورون‌های مغزی برقرار می‌شود. بنابراین یک راننده حرفه‌ای چون مدت‌ها تجربه رانندگی دارد به‌سادگی می‌تواند بدون فکر کردن خیلی از اعمال مربوط به رانندگی را انجام دهد اما اگر شما دفعه اول یا هفته‌های اول رانندگی‌تان است ممکن است برای هر عمل ساده مجبور شوید فکر کنید و با آگاهی آن عمل را انجام دهید.
الگوی مشابهی برای بقیه تجربیات روزانه ما وجود دارد. بعضی عادت‌ها ساده هستند، مثل مسواک زدن. بعضی عادت‌ها پیچیده‌تر هستند، مثل واکنش نشان دادن شما به موقعیت‌هایی خاص، احساسات شما در بعضی موارد زندگی، آشنایی با افراد جدید و … . ولی چیزی که مهم است تغییر عادات بد است!

شما می‌توانید با ضربه زدن از روش ای اف تی این الگوهای قدیمی که دیگر نیازی به آن‌ها ندارید را بشکنید و از آن‌ها رها شوید و الگوها و عادت‌های جدیدی بسازید.

 

خب برای این تغییر عادات چه باید کرد؟

 

اول لیستی از عادت‌های که می‌خواهید تغییر دهید و یا ایجاد کنید را بنویسید:

  •  مراقبه روزانه

  • تمرکز بیشتر در زمان کار

  • کتاب خواندن

  • کم کردن زمان دیدن تلویزیون

  • کم کردن زمان بودن در شبکه‌های اجتماعی

  • آب خوردن بیشتر

  • و …

 

دنبال چیزهای بگردید که وقتی روز تمام می‌شود به خودتان می‌گویید: یک روز دیگر گذشت و این کار را نکردم.

” یک روز دیگر گذشت و مدیتیشن نداشتم. یک روز دیگر گذشت و کتاب نخواندم. یک روز دیگر گذشت و بازهم وقتم را با تلویزیون هدر دادم.”

تغییر عادت با ای اف تی

عادت‌های قدیمی را بشکنید. (تغییر عادات)

 

پس الآن شما یک لیست دارید. نیاز نیست لیست شما خیلی کامل باشد، حتی یکی دو مورد هم کافی است. کار بعدی شما این است که عادت‌های قدیمی را بشکنید و عادت جدید جایگزین کنید.

اگر نمی‎دانید ای‎اف‎تی چیست و چطور می توان از آن استفاده کرد این ویدئوی آموزشی را ببینید.

با یک مثال جلو برویم: من می‌خواهم هرروز صبح بیش از ۱۰ دقیقه مراقبه روزانه داشته باشم. اما عادت قدیمی من این است که هرروز به‌محض بیدار شدن، گوشی خود را چک می‌کنم و به سراغ تلگرام و اینستاگرام می‌روم.
فردا صبح بعد از بیدار شدن از خواب، به‌محض اینکه طبق عادت قدیمی می‌خواهم به سراغ گوشی و چک کردن تلگرام بروم این کار را متوقف می‌کنم و برای شکستن اتصال‌های مغزی این عادت از ضربه زدن استفاده می‌کنم. به این شکل:

 

کنار دست: بااینکه می خوام تلگرام رو مثل همیشه چک کنم اما عمیقاً و کاملاً خودم را می‌پذیرم.
بااینکه این عادت قدیمی من رو مجبور می کنه تا دوباره تلگرام رو چک کنم اما خودم را عمیقاً و کاملاً می‌پذیرم.
بااینکه بخشی از من می خواد تلگرام رو چک کنه چون تا الآن این کار رو می‌کردم، اما تصمیم می‌گیرم این الگوی قدیمی رو تغییر بدم و به جاش مراقبه کنم.
بالای سر: من می خوام گوشیم رو چک کنم.
سر ابرو: قسمتی از من می خواد این کار رو بکنه.
کنار ابرو: من یک عادت قدیمی دارم.
زیر چشم: نیاز نیست طبق این عادت قدیمی رفتار کنم.
زیر بینی: عادت قدیمی چک کردن تلگرام و اینستا.
زیر لب: انتخاب می‌کنم که این عادت رو ترک کنم.
ترقوه: می تونم یک عادت جدیدتر انتخاب کنم.
زیر بغل: می خوام از این به بعد مراقبه کنم.

و این ضربه زدن را با جملات مختلف چند دور ادامه می‌دهم.

 

 

این تمرین ساده ضربه زدن می‌تواند عادت قدیمی را تغییر دهد:

 

می‌توانید بین یک تا پنج دور ضربه بزنید. می‌توانید در هر قسمت از ضربه زدن جمله جدیدی را بگویید یا به‌سادگی یک جمله را تکرار کنید.

به همین سادگی شما می‌توانید در طی زمان کمی یک عادت قدیمی را بشکنید و یک عادت جدید جایگزین آن کنید. در تمام طول روز حواستان به عادت‌های قدیمی باشد. کجا می‌خواهید عادتی را عوض کنید. مغز شما به‌راحتی عادت‌های قدیمی را اجرا می‌کند اما شما می‌توانید هر زمان که خواستید انتخاب کنید که این عادت را از بین ببرید.

2 پاسخ
  1. mazraeyshabbi
    mazraeyshabbi گفته:

    سلام خانم سخاوتی میشه بگید این ای اف تی ها که یاد میدید رو در روز چندبار و به چه مدت انجام بدیم؟و از کجا بفهمیم مثلا اون باور در ما تغییر کرده؟ممنون

    پاسخ
    • نازنین سخاوتی
      نازنین سخاوتی گفته:

      سلام. ای اف تی هیچ محدودیتی نداره. شما می تونید هرچند بار که دلتون می خواد انجامش بدین. تغییر باور رو میشه از روی اتفاقات بیرونی مشاهده کرد. مثلا من باور دارم پول به سختی به دست میاد و بنابراین به شدت تلاش می کنم پول به دست بیارم و باورم نمی شه کارهایی هست که با تلاش کمتر بشه پول درآورد ولی بعد از ضربه زدن متوجه میشم این باور در من تغییر کرده و الان دیگه اعتقادی به خیلی سخت کار کردن هم ندارم. و حتی با پول راحت تر برخورد می کنم. یا هر باور دیگه ای. احساس من، درونیات من و یا اتفاقات بیرونی که تغییر کنه میشه فهمید که باور تغییر کرده.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WordPress spam blocked by CleanTalk.